Siivoojasta palvelujohtajaksi 12 vuodessa – Minna Sippolan kasvutarina N-Cleanilla

20.5.2025 | Minna Sippola on työskennellyt N-Cleanilla 15-vuoden ajan ja hänen urallensa on mahtunut monenlaisia käänteitä.

Minnan kasvutarina N-Cleanilla alkaa vuodesta 2010, kun hän haki kesätöihin opiskellessaan liiketaloutta kauppaoppilaitoksessa. Hän huomasi lehdessä siivoojan työpaikkailmoituksen ja päätti hakea – aluksi vain kesäksi.

”Aloittaessani N-Cleanilla en olisi ikinä voinut uskoa, että olisin johtotehtävissä vielä jonakin päivänä”, kuvailee palvelujohtaja Minna Sippola.

Uravaiheet N-Cleanilla

2010 – Minna aloitti uransa N-Cleanilla kerroshoitajana ja työ nivoutui luontevasti opintoihin. Osa koulun työharjoittelusta suoritettiin N-Cleanilla, ja kesätyö jatkui pian ilta-, viikonloppu- ja yövuoroina opiskelun ohessa.

2013 – eli kolme vuotta myöhemmin Minnan uuttera työote ja kyvykkyydet huomattiin N-Cleanilla, ja hänet nimitettiin suuret hotellin kohdeohjaajaksi. Tässä tehtävässä hän otti ensimmäistä kertaa vastuuta tiimin toiminnasta ja palvelun laadusta. Samoihin aikoihin Minna syvensi osaamistaan suorittamalla siivousalan ammattitutkinnon, joka antoi hänelle entistä paremmat valmiudet esimiestyöhön.

2014 – noin vuoden kohdeohjaajana toimimisen jälkeen Minnan esihenkilö tarjosi mahdollisuutta kasvaa kohde-esihenkilöksi. Uudessa roolissa Mina laajensi vastuutaan, kehitti tiimityötä ja oppi hallitsemaan laajoja kokonaisuuksia. Ammattitutkinnon tuoma koulutus tuki hänen johtamisrooliaan sekä avasi ovia taas seuraaviin mahdollisuuksiin.

2016 – Minna aloitti Tampereen alueen palveluesihenkilönä, alkuun äitiysloman sijaisena. Rooli kasvoi nopeasti vastuulliseksi alueelliseksi positioksi. Minna hallinnoi useita kohteita, koordinoi tiimejä ja kehitti asiakassuhteita. Tässä vaiheessa Minna alkoi suunnitella myös jatko-opintoja – tähtäimessään siivousalan erikoisammattitutkinto.

2022 – tähän päivään saakka Minna on toiminut N-Cleanin palvelujohtajana vastaten Pirkanmaasta, Kanta-Hämeestä ja Satakunnan alueista. Hän vastaa laajasta toiminnasta, strategisesta suunnittelusta ja asiakaskokemuksesta. Työhön kuuluu esihenkilöiden ja tiimien johtaminen, palveluprosessien kehittäminen, laadun varmistaminen sekä yhteistyö asiakkaiden kanssa. Pitkä kokemus kentältä yhdistettynä koulutukseen on tehnyt hänestä vahvan johtajan, joka ymmärtää arjen työn ja strategisen näkemyksen välisen yhteyden.

Palvelujohtajan rooli N-Cleanilla: Vastuuta, kehittämistä ja asiakaskeskeisyyttä

Palvelujohtajana N-Cleanilla Minna vastaa siivouspalveluiden kokonaisuuden sujuvasta toiminnasta ja asiakastyytyväisyydestä omalla vastuualueellaan. Rooli sisältää esihenkilöiden ja tiimien johtamista, palveluprosessien kehittämistä, laadun valvontaa sekä tiivistä yhteistyötä asiakkaiden kanssa. Minna on myös avainroolissa palveluiden kehittämisessä ja uusien toimintamallien luomisessa, jotka tukevat sekä asiakkaita että työntekijöitä.

”Uskon, että vahva kenttäosaamiseni ja kokemukseni eri urapolkuni vaiheista ovat olennainen osa menestystäni nykyisessä roolissani. Monipuolinen taustani on vahvistanut johtamistaitojani ja lisännyt ymmärrystäni arjen haasteista ja onnistumisista. Suuri osa johtamisosaamisestani onkin karttunut käytännön työssä – tekemällä ja oppimalla arjessa” , kertoo Minna.

Palvelujohtajan tehtävä vaatii kykyä nähdä kokonaisuuksia ja johtaa tiimejä eri puolilla organisaatiota. Minnan työssä korostuvat ihmisten johtaminen, asiakaslähtöisyys ja kyky vastata muuttuviin tilanteisiin.

Palvelujohtajan työ N-Cleanilla vaatii monipuolista osaamista ja vahvoja vuorovaikutustaitoja

Työssään Minna hyödyntää laajaa taito- ja ominaisuusvalikoimaa, joka tukee arjen sujuvuutta ja strategista kehittämistä. Organisointikyky on roolissa keskeistä – sen avulla resursseja voidaan hallita tehokkaasti ja varmistaa, että tehtävät tulevat hoidetuksi ajallaan. Suunnitelmallisuus auttaa asettamaan selkeitä tavoitteita ja rakentamaan toimivia keinoja niiden saavuttamiseksi.

Yhteistyökyky on myös olennainen osa Minnan työtä. Erilaisten ihmisten ja yrityksen sisäisten osaamiskeskusten kanssa toimiminen vaatii avoimuutta, kykyä kuunnella ja edistää vuorovaikutusta. Tämä vahvistaa tiimityöskentelyä ja tukee koko organisaation toimintaa.

”Teen lähes päivittäin päätöksiä jonkun asian suhteen. Jämäkkyys on tärkeää – pitää uskaltaa tehdä ratkaisuja ja pitää kiinni sovituista toimintatavoista, vaikka tilanne olisi haastava”, kertoo Minna.

Lisäksi työssä korostuu strateginen ajattelu ja kyky hahmottaa kokonaisuuksia sekä tulevaisuuden kehityssuuntia. Muuttuvassa toimintaympäristössä tarvitaan ennakointia ja jatkuvaa kehittämisotetta, jotta organisaatio voi kasvaa ja uudistua.

Minnan vinkit urapolun rakentamiseen